Piano

De piano is een slag-, toets- en snaarinstrument waar je ontzettend veel mee kunt. Naast het solistisch bespelen, waarbij je in je eentje een heel orkest kunt laten klinken, is de piano ook heel geschikt als begeleidingsinstrument. Er zijn hoge en lage, oude en nieuwe piano’s en grote en kleine vleugels te koop of te huur. Een goede piano of vleugel is zeker geen goedkoop instrument. Voor vragen over de aanschaf van een piano kun je terecht bij onze docenten.

Je kunt piano leren spelen vanaf ongeveer 5 jaar, dit is afhankelijk van het kind en zijn/haar situatie. De lessen worden individueel gegeven, zodat je op je eigen niveau en in je eigen tempo werkt.

Binnen Cultuurcentrum Hogeland bestaat de mogelijkheid om als pianist andere instrumentalisten te begeleiden. Ook kun je meespelen in het orkest of met de popband.
Regelmatig wordt er een concert georganiseerd waar afhankelijk van de ruimte en het doel, alle pianisten of juist een selecte groep aan deel mag nemen.

 

Muzieklessen voor kinderen met een beperking

Onze docent Paulien is gespecialiseerd in het geven van muziekles aan kinderen met een ontwikkelingsstoornis: ‘In de loop der jaren heb ik mij naast het geven van de gewone lessen verdiept in het lesgeven aan kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Daarbij liep ik aan tegen het feit dat de normale lesliteratuur niet altijd geschikt was. Daarom ben ik mij de laatste jaren meer en meer gaan toeleggen op het arrangeren van stukken en het op maat maken van lesmateriaal. Dat alle leerlingen hiervan mee profiteren is gebleken!
Door deze aanpak zijn er dus ook brede mogelijkheden voor kinderen die ‘anders’ zijn.’

 

Onze pianolessen worden gegeven door:

Paulien Seinen Profielfoto

Op mijn zesde begon ik met blokfluitles en amv. Daarna mocht ik op orgelles. In die tijd mocht je nog niet zelf je instrument kiezen, maar ik vond muziek heerlijk, dus welk instrument het werd maakte me in eerste instantie niets uit. Dat veranderde echter toen ik wat groter werd en gelukkig kreeg ik de kans om allerlei andere instrumenten te ontdekken. Tot mijn zestiende speelde ik naast orgel en blokfluit ook klarinet, hobo en dwarsfluit. Ik heb op deze verschillende instrumenten véél samengespeeld in allerlei ensembles en orkestjes. Mijn ouders bleven de orgelles echter het belangrijkst vinden en om mijn techniek te verbeteren, kreeg ik er pianoles bij. Al gauw bleef de piano alleen over, eindelijk had ik mijn instrument gevonden!

Na een periode van intensief studeren ging ik op mijn achttiende naar het conservatorium in Groningen. Daar studeerde ik zeven jaar bij Robert van Deinse. In 1985 behaalde ik mijn lesbevoegdheid en ben ik met een lespraktijk in Kloosterburen begonnen. Nadat ik in 1987 afstudeerde, heb ik nog twee jaar de opleiding voor pianotechniek en stemmen gedaan, Maar lesgeven bleef ik het leukst vinden.

Na 35 jaar is pianoles geven voor mij nog steeds één van de boeiendste dingen. Het omgaan met de leerlingen en het uitdiepen van ieders persoonlijke mogelijkheden blijft vragen om groei, inzicht en creativiteit. Iedereen is weer anders en de lessen pas ik hierop dan ook zoveel mogelijk aan. Strevend naar een optimale techniek, kies ik boeken en materialen die de leerling helpen zijn of haar mogelijkheden zo goed mogelijk te ontwikkelen. Daarbij sluit ik zoveel mogelijk aan bij de wensen en voorkeuren van de leerling. Mijn leerlingen spelen een breed repertoire van klassiek tot popliedjes.

In de loop der jaren heb ik mij naast het geven van de gewone lessen verdiept in het lesgeven aan kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Daarbij liep ik aan tegen het feit dat de normale lesliteratuur niet altijd geschikt was. Daarom ben ik mij de laatste jaren meer en meer gaan toeleggen op het arrangeren van stukken en het op maat maken van lesmateriaal. Dat alle leerlingen hiervan mee profiteren is gebleken!
Door deze aanpak zijn er dus ook brede mogelijkheden voor kinderen die ‘anders’ zijn.

Naast lessen aan kinderen geef ik ook lessen aan volwassenen. Het is fijn om te zien hoe sommige mensen een lang gekoesterde wens eindelijk in vervulling laten gaan. Piano spelen kan ook nog als je jezelf eigenlijk al ‘oud’ vindt. Gewoon ontspannen en voor je eigen plezier met de piano bezig zijn of een fantastische manier om je ‘brains’ te trainen!

In 2016 heb als aanvulling de opleiding tot RGM practitioner gedaan. Een muzikale braintraining waarvan allerlei aspecten terugkomen in het piano onderwijs.

Eén van de rijkste facetten van een muziekcentrum waarin ook lessen in andere instrumenten worden gegeven, is de mogelijkheid tot samenspelen. Dit stimuleer ik bij mijn leerlingen omdat ik uit eigen ervaring weet hoe leuk het is en hoeveel je ervan leert.

Momenteel geef ik op maandag les in Hornhuizen en Leens, op dinsdag in Baflo, op woensdag in Hornhuizen en Bedum en op donderdag in Uithuizen.

Henk-Doeke Odinga Profielfoto

Het al spelenderwijs piano leren spelen is het fijnste wat me is overkomen. Nog steeds treft mij altijd dat ik al mijn vingers kan gebruiken om mooie en spannende samenklanken te doen ontstaan. Pianospelen is een ontdekkingsreis op en over de toetsen, het eigen maken van bestaande of eigen muziek blijft altijd een avontuur.

Improviseren doe ik graag en in verschillende stijlen en wanneer het past ook graag samen met de leerlingen. Het ontwikkelen van een stukje originaliteit en nieuwsgierigheid hierin wens ik mijn leerlingen toe. Eventueel zou het ook kunnen leiden tot een eigen (korte) compositie. Speciaal de hedendaags klassieke muziek heeft mijn interesse.

Uiteraard maak ik naast de auditieve aanpak gebruik van lesboeken en diverse speelboeken met uiteenlopende stijlen. Dit telkens in overleg met de leerlingen. Hierbij tegelijk zorg dragend dat techniek en muzikale kennis zich uit kan breiden.
In het beginonderwijs werken we veel op het gehoor met naspelen van bv. eenvoudige liedjes op enkele tonen of hedendaagse songs , passend bij het niveau van de leerling of zijn of haar interesse gebied. Bij gevorderde leerlingen en volwassenen waar ik ook graag les aan geef, komt steeds meer specialisatie om de hoek kijken. Houdt de leerling van popsongs of filmmuziek bv. dan geef ik daar ruimte in. Datzelfde geldt zeker ook voor de klassieke en moderne muziek, van Bach tot Debussy en zo mogelijk van hedendaagse componisten.

Uit het hoofd leren spelen is een vast onderdeel, daarbij komt het trainen van het muzikaal geheugen naar voren. Wat is er fijner dan een mooi stuk waar je van houdt vrij en uit het hoofd te kunnen spelen?!

Samenspelen - 4 handig - op 1 piano is heerlijk om te doen en eenvoudig op de les toe te passen. Zowel in de hedendaags populaire richting als (vooral) in de klassieke muziek zijn fantastische composities voor piano-quatre-mains geschreven. Of…te bedenken, zoals in hedendaagse populaire muziek. Ensemblespel geschiedt in overleg en biedt telkens een leuke en leerzame gelegenheid om met andere instrumenten samen te spelen. Dit stimuleer ik graag.
In de klassieke richting, waarin ik ben opgeleid, zijn een aantal leerlingen van mij succesvol opgeleid tot docent-musicus of zijn als uitvoerend/componerend musicus werkzaam.

Na een aantal jaren vioolles te hebben gehad en dit te hebben gecombineerd met de piano heb ik de keus voor de piano gemaakt. In Conservatorium Groningen studeerde ik bij Rob van Deinse , Alwin Bär en in de eindstudie bij Kars Westers.
In 2003-2004 heb ik een jaar deeltijdstudie compositie en eigentijdse muziekgeschiedenis gedaan aan het Conservatorium in Zwolle. Naast lesgeven componeer ik voor verschillende bezettingen en heb ik o.m. een aantal avondvullende composities voor diverse koren en ensembles gemaakt.

Hugo Sloterdijk Profielfoto

Hugo Sloterdijk studeerde in 2017 cum laude af aan het conservatorium in Groningen. In september 2017 vervolgde hij zijn pianostudie bij Wibi Soerjadi en bij Horacio Gutierrez in New York. Hugo won al verschillende prijzen op concoursen en soleerde in Piano Concerten van Mozart, Tchaikovsky en Rachmaninov. Hij heeft concerten in binnen- en buitenland verzorgd en maakte in mei 2018 zijn solo-debuut in New York. Naast zijn werk als pianist is Hugo werkzaam als producent van verschillende concoursen en festivals waaronder het Franz Liszt Pianoconcours en het Grachtenfestival Amsterdam.

Profielfoto Liesbeth Wildeveld

Ik studeerde hoofdvak piano aan het Prins Claus Conservatorium en Engels en Muziekwetenschapen aan de RUG. Na de studie aan het conservatorium studeerde ik verder bij de Belgische pianiste Sylvia Traey in Antwerpen.

Naast het pianoles geven aan de muziekschool, speel ik veel in kamermuziekverband op piano en op klavecimbel. Ook begeleid ik een aantal koren in Winsum, Leens, Grijpskerk en Uithuizen.

Verder ben ik intensief bezig met het begeleiden van jong talent op festivals en concoursen zoals het Christina Concours en het Haydn Muziek Festival.

Voor mij staat speelplezier en muziek maken voorop tijdens de lessen, naast solostukken ook veel muziek voor 2 piano’s en quatre mains. Ik vind alle stijlen leuk, van barok, via klassiek en romantisch naar modern, new age en pop!

Lees onze lesvoorwaarden en tarieven

Korting en financiële ondersteuning

Alle leerlingen tot en met 20 jaar, die wonen in de gemeente Het Hogeland, kunnen bij ons muziek- en theaterlessen volgen tegen gereduceerd tarief. Voor gezinnen met een (bijna-)minimum inkomen zijn er aanvullende mogelijkheden om het lesgeld vergoed te krijgen.

Instrument huren

Heb je nog geen instrument? Overleg dan eerst met je docent, deze heeft goede tips m.b.t. de aanschaf of huurmogelijkheden. In sommige gevallen kan tijdelijk een instrument bij het Cultuurcentrum gehuurd worden.

 

Wil je deze les graag volgen?

Meld je dan snel aan via het inschrijfformulier! Je ontvangt daarna een bevestiging van onze administratie. Bij muziekles is het ook mogelijk om eerst een proefles aan te vragen, dat kan hier.