De piano is een slag-, toets- en snaarinstrument waar je ontzettend veel mee kunt. Naast het solistisch bespelen, waarbij je in je eentje een heel orkest kunt laten klinken, is de piano ook heel geschikt als begeleidingsinstrument. Er zijn hoge en lage, oude en nieuwe...
Paulien Seinen
Op mijn zesde begon ik met blokfluitles en amv. Daarna mocht ik op orgelles. In die tijd mocht je nog niet zelf je instrument kiezen, maar ik vond muziek heerlijk, dus welk instrument het werd maakte me in eerste instantie niets uit. Dat veranderde echter toen ik wat groter werd en gelukkig kreeg ik de kans om allerlei andere instrumenten te ontdekken. Tot mijn zestiende speelde ik naast orgel en blokfluit ook klarinet, hobo en dwarsfluit. Ik heb op deze verschillende instrumenten véél samengespeeld in allerlei ensembles en orkestjes. Mijn ouders bleven de orgelles echter het belangrijkst vinden en om mijn techniek te verbeteren, kreeg ik er pianoles bij. Al gauw bleef de piano alleen over, eindelijk had ik mijn instrument gevonden!
Na een periode van intensief studeren ging ik op mijn achttiende naar het conservatorium in Groningen. Daar studeerde ik zeven jaar bij Robert van Deinse. In 1985 behaalde ik mijn lesbevoegdheid en ben ik met een lespraktijk in Kloosterburen begonnen. Nadat ik in 1987 afstudeerde, heb ik nog twee jaar de opleiding voor pianotechniek en stemmen gedaan, Maar lesgeven bleef ik het leukst vinden. Na 35 jaar is pianoles geven voor mij nog steeds één van de boeiendste dingen. Het omgaan met de leerlingen en het uitdiepen van ieders persoonlijke mogelijkheden blijft vragen om groei, inzicht en creativiteit. Iedereen is weer anders en de lessen pas ik hierop dan ook zoveel mogelijk aan. Strevend naar een optimale techniek, kies ik boeken en materialen die de leerling helpen zijn of haar mogelijkheden zo goed mogelijk te ontwikkelen. Daarbij sluit ik zoveel mogelijk aan bij de wensen en voorkeuren van de leerling. Mijn leerlingen spelen een breed repertoire van klassiek tot popliedjes.
In de loop der jaren heb ik mij naast het geven van de gewone lessen verdiept in het lesgeven aan kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Daarbij liep ik aan tegen het feit dat de normale lesliteratuur niet altijd geschikt was. Daarom ben ik mij de laatste jaren meer en meer gaan toeleggen op het arrangeren van stukken en het op maat maken van lesmateriaal. Dat alle leerlingen hiervan mee profiteren is gebleken!
Door deze aanpak zijn er dus ook brede mogelijkheden voor kinderen die ‘anders’ zijn.
Naast lessen aan kinderen geef ik ook lessen aan volwassenen. Het is fijn om te zien hoe sommige mensen een lang gekoesterde wens eindelijk in vervulling laten gaan. Piano spelen kan ook nog als je jezelf eigenlijk al ‘oud’ vindt. Gewoon ontspannen en voor je eigen plezier met de piano bezig zijn of een fantastische manier om je ‘brains’ te trainen!
In 2016 heb als aanvulling de opleiding tot RGM practitioner gedaan. Een muzikale braintraining waarvan allerlei aspecten terugkomen in het piano onderwijs.
Eén van de rijkste facetten van een muziekcentrum waarin ook lessen in andere instrumenten worden gegeven, is de mogelijkheid tot samenspelen. Dit stimuleer ik bij mijn leerlingen omdat ik uit eigen ervaring weet hoe leuk het is en hoeveel je ervan leert.
Momenteel geef ik op maandag les in Hornhuizen en Leens, op dinsdag in Baflo, op woensdag in Hornhuizen en Bedum en op donderdag in Uithuizen.
Lees meer over Paulien Seinen
Op mijn zesde begon ik met blokfluitles en amv. Daarna mocht ik op orgelles. In die tijd mocht je nog niet zelf je instrument kiezen, maar ik vond muziek heerlijk, dus welk instrument het werd maakte me in eerste instantie niets uit. Dat veranderde echter toen ik wat groter werd en gelukkig kreeg ik de kans om allerlei andere instrumenten te ontdekken. Tot mijn zestiende speelde ik naast orgel en blokfluit ook klarinet, hobo en dwarsfluit. Ik heb op deze verschillende instrumenten véél samengespeeld in allerlei ensembles en orkestjes. Mijn ouders bleven de orgelles echter het belangrijkst vinden en om mijn techniek te verbeteren, kreeg ik er pianoles bij. Al gauw bleef de piano alleen over, eindelijk had ik mijn instrument gevonden!
Na een periode van intensief studeren ging ik op mijn achttiende naar het conservatorium in Groningen. Daar studeerde ik zeven jaar bij Robert van Deinse. In 1985 behaalde ik mijn lesbevoegdheid en ben ik met een lespraktijk in Kloosterburen begonnen. Nadat ik in 1987 afstudeerde, heb ik nog twee jaar de opleiding voor pianotechniek en stemmen gedaan, Maar lesgeven bleef ik het leukst vinden. Na 35 jaar is pianoles geven voor mij nog steeds één van de boeiendste dingen. Het omgaan met de leerlingen en het uitdiepen van ieders persoonlijke mogelijkheden blijft vragen om groei, inzicht en creativiteit. Iedereen is weer anders en de lessen pas ik hierop dan ook zoveel mogelijk aan. Strevend naar een optimale techniek, kies ik boeken en materialen die de leerling helpen zijn of haar mogelijkheden zo goed mogelijk te ontwikkelen. Daarbij sluit ik zoveel mogelijk aan bij de wensen en voorkeuren van de leerling. Mijn leerlingen spelen een breed repertoire van klassiek tot popliedjes.
In de loop der jaren heb ik mij naast het geven van de gewone lessen verdiept in het lesgeven aan kinderen met een ontwikkelingsstoornis. Daarbij liep ik aan tegen het feit dat de normale lesliteratuur niet altijd geschikt was. Daarom ben ik mij de laatste jaren meer en meer gaan toeleggen op het arrangeren van stukken en het op maat maken van lesmateriaal. Dat alle leerlingen hiervan mee profiteren is gebleken!
Door deze aanpak zijn er dus ook brede mogelijkheden voor kinderen die ‘anders’ zijn.
Naast lessen aan kinderen geef ik ook lessen aan volwassenen. Het is fijn om te zien hoe sommige mensen een lang gekoesterde wens eindelijk in vervulling laten gaan. Piano spelen kan ook nog als je jezelf eigenlijk al ‘oud’ vindt. Gewoon ontspannen en voor je eigen plezier met de piano bezig zijn of een fantastische manier om je ‘brains’ te trainen!
In 2016 heb als aanvulling de opleiding tot RGM practitioner gedaan. Een muzikale braintraining waarvan allerlei aspecten terugkomen in het piano onderwijs.
Eén van de rijkste facetten van een muziekcentrum waarin ook lessen in andere instrumenten worden gegeven, is de mogelijkheid tot samenspelen. Dit stimuleer ik bij mijn leerlingen omdat ik uit eigen ervaring weet hoe leuk het is en hoeveel je ervan leert.
Momenteel geef ik op maandag les in Hornhuizen en Leens, op dinsdag in Baflo, op woensdag in Hornhuizen en Bedum en op donderdag in Uithuizen.