De piano is een slag-, toets- en snaarinstrument waar je ontzettend veel mee kunt. Naast het solistisch bespelen, waarbij je in je eentje een heel orkest kunt laten klinken, is de piano ook heel geschikt als begeleidingsinstrument. Er zijn hoge en lage, oude en nieuwe...
Henk-Doeke Odinga
Het al spelenderwijs piano leren spelen is het fijnste wat me is overkomen. Nog steeds treft mij altijd dat ik al mijn vingers kan gebruiken om mooie en spannende samenklanken te doen ontstaan. Pianospelen is een ontdekkingsreis op en over de toetsen, het eigen maken van bestaande of eigen muziek blijft altijd een avontuur.
Improviseren doe ik graag en in verschillende stijlen en wanneer het past ook graag samen met de leerlingen. Het ontwikkelen van een stukje originaliteit en nieuwsgierigheid hierin wens ik mijn leerlingen toe. Eventueel zou het ook kunnen leiden tot een eigen (korte) compositie. Speciaal de hedendaags klassieke muziek heeft mijn interesse.
Uiteraard maak ik naast de auditieve aanpak gebruik van lesboeken en diverse speelboeken met uiteenlopende stijlen. Dit telkens in overleg met de leerlingen. Hierbij tegelijk zorg dragend dat techniek en muzikale kennis zich uit kan breiden.
In het beginonderwijs werken we veel op het gehoor met naspelen van bv. eenvoudige liedjes op enkele tonen of hedendaagse songs , passend bij het niveau van de leerling of zijn of haar interesse gebied. Bij gevorderde leerlingen en volwassenen waar ik ook graag les aan geef, komt steeds meer specialisatie om de hoek kijken. Houdt de leerling van popsongs of filmmuziek bv. dan geef ik daar ruimte in. Datzelfde geldt zeker ook voor de klassieke en moderne muziek, van Bach tot Debussy en zo mogelijk van hedendaagse componisten.
Uit het hoofd leren spelen is een vast onderdeel, daarbij komt het trainen van het muzikaal geheugen naar voren. Wat is er fijner dan een mooi stuk waar je van houdt vrij en uit het hoofd te kunnen spelen?!
Samenspelen - 4 handig - op 1 piano is heerlijk om te doen en eenvoudig op de les toe te passen. Zowel in de hedendaags populaire richting als (vooral) in de klassieke muziek zijn fantastische composities voor piano-quatre-mains geschreven. Of…te bedenken, zoals in hedendaagse populaire muziek. Ensemblespel geschiedt in overleg en biedt telkens een leuke en leerzame gelegenheid om met andere instrumenten samen te spelen. Dit stimuleer ik graag.
In de klassieke richting, waarin ik ben opgeleid, zijn een aantal leerlingen van mij succesvol opgeleid tot docent-musicus of zijn als uitvoerend/componerend musicus werkzaam.
Na een aantal jaren vioolles te hebben gehad en dit te hebben gecombineerd met de piano heb ik de keus voor de piano gemaakt. In Conservatorium Groningen studeerde ik bij Rob van Deinse , Alwin Bär en in de eindstudie bij Kars Westers.
In 2003-2004 heb ik een jaar deeltijdstudie compositie en eigentijdse muziekgeschiedenis gedaan aan het Conservatorium in Zwolle. Naast lesgeven componeer ik voor verschillende bezettingen en heb ik o.m. een aantal avondvullende composities voor diverse koren en ensembles gemaakt.
Lees meer over Henk-Doeke Odinga
Het al spelenderwijs piano leren spelen is het fijnste wat me is overkomen. Nog steeds treft mij altijd dat ik al mijn vingers kan gebruiken om mooie en spannende samenklanken te doen ontstaan. Pianospelen is een ontdekkingsreis op en over de toetsen, het eigen maken van bestaande of eigen muziek blijft altijd een avontuur.
Improviseren doe ik graag en in verschillende stijlen en wanneer het past ook graag samen met de leerlingen. Het ontwikkelen van een stukje originaliteit en nieuwsgierigheid hierin wens ik mijn leerlingen toe. Eventueel zou het ook kunnen leiden tot een eigen (korte) compositie. Speciaal de hedendaags klassieke muziek heeft mijn interesse.
Uiteraard maak ik naast de auditieve aanpak gebruik van lesboeken en diverse speelboeken met uiteenlopende stijlen. Dit telkens in overleg met de leerlingen. Hierbij tegelijk zorg dragend dat techniek en muzikale kennis zich uit kan breiden.
In het beginonderwijs werken we veel op het gehoor met naspelen van bv. eenvoudige liedjes op enkele tonen of hedendaagse songs , passend bij het niveau van de leerling of zijn of haar interesse gebied. Bij gevorderde leerlingen en volwassenen waar ik ook graag les aan geef, komt steeds meer specialisatie om de hoek kijken. Houdt de leerling van popsongs of filmmuziek bv. dan geef ik daar ruimte in. Datzelfde geldt zeker ook voor de klassieke en moderne muziek, van Bach tot Debussy en zo mogelijk van hedendaagse componisten.
Uit het hoofd leren spelen is een vast onderdeel, daarbij komt het trainen van het muzikaal geheugen naar voren. Wat is er fijner dan een mooi stuk waar je van houdt vrij en uit het hoofd te kunnen spelen?!
Samenspelen – 4 handig – op 1 piano is heerlijk om te doen en eenvoudig op de les toe te passen. Zowel in de hedendaags populaire richting als (vooral) in de klassieke muziek zijn fantastische composities voor piano-quatre-mains geschreven. Of…te bedenken, zoals in hedendaagse populaire muziek. Ensemblespel geschiedt in overleg en biedt telkens een leuke en leerzame gelegenheid om met andere instrumenten samen te spelen. Dit stimuleer ik graag.
In de klassieke richting, waarin ik ben opgeleid, zijn een aantal leerlingen van mij succesvol opgeleid tot docent-musicus of zijn als uitvoerend/componerend musicus werkzaam.
Na een aantal jaren vioolles te hebben gehad en dit te hebben gecombineerd met de piano heb ik de keus voor de piano gemaakt. In Conservatorium Groningen studeerde ik bij Rob van Deinse , Alwin Bär en in de eindstudie bij Kars Westers.
In 2003-2004 heb ik een jaar deeltijdstudie compositie en eigentijdse muziekgeschiedenis gedaan aan het Conservatorium in Zwolle. Naast lesgeven componeer ik voor verschillende bezettingen en heb ik o.m. een aantal avondvullende composities voor diverse koren en ensembles gemaakt.